HVAD ER E-COMMERCE?
E-handel betyder at købe og sælge produkter på internettet. Dette indebærer både fysiske og digitale produkter, samt serviceydelser. E-handel foregår typisk via webshops eller e-butikker og er derfor både præget af et B2C-segment men også B2B-segment. E-handel har vokset hurtigt i løbet af de seneste par år, og der er ingen tegn på, at det stopper. Det forventes, at omkring 95 % af alle køb er fra e-handel i 2040.1
Når man vælger at, sælge sine produkter/services online, giver det en lang række fordele:
E-handel giver virksomheder mulighed mulighed for at nå ud til et globalt publikum uden at skulle have fysiske butikker i hvert enkelt marked. Virksomheder kan dermed udvide sin målgruppe, da de kan sælge sine varer til hvem som helst, og hvor som helst.2 | Butikker Butikker åbner og lukker på bestemte tidspunkter, en sådan er det ikke på internettet – med en webshop kan man sælge sine produkter til kunder på alle tidspunkter.3 | E-handelsplatforme gør det lettere for virksomheder at, forstå forbrugernes præferencer og adfærd ved at bruge dataanalyse og kunstig intelligens. Dette gør det muligt at levere personlig anbefalinger og skræddersyede tilbud til forbrugerne. |

Fremtiden for e-commerce
Netbutikker som Shein, og Temu kommer til at, fylde meget mere i dansk onlinehandel. Temu og Shein er kinesiske webshops, der har et bredt sortiment, samt billige priser. Shein er på blot et år, endt på en syvendeplads på listerne over de mest populære netbutikker. Temu og Shien benytter sig nemlig af smarte salgstekniker, nemlig spil- og konkurrenceelementer.4 Salgsteknikerne er med til at, få kunderne til at købe varer, der nødvendigvis ikke er i god kvalitet eller lavet under ordentlige forhold. Temu og Shein fylder rigtig meget i e-commerce lige nu, også på markedsføringsfronten. Priserne på Google-annoncer er steget voldsomt på baggrund af aggressive investeringer fra bl.a. Temu. Dette presser de danske webshops voldsomt.5
Kilder
[1] https://www.one.com/da/webshop/hvad-er-e-handel
[2] https://www.sumup.com/da-dk/business-guide/e-handel-netbutik/
[3] https://erhvervsfronten.dk/tech/temu-sigter-mod-at-blive-den-naeste-amazon
[4] https://detailwatch.dk/nyheder/article16868494.ece
PROBLEM DER SKAL LØSES
”Hvordan kan du bygge en webshop for Bruun Kola ved anvendelse af Shopify?”
METODER OG VÆRKTØJER JEG HAR ANDVENDT
Jeg har i forbindelse med mit arbejde med e-commerce skabt bekendtskab med en masse nye metoder og værktøjer
Shopify – Shopify den platform jeg har andvendt til at, skabe min egen webshop. Shopify er et multichannel e-commerce platform, der er grundlagt i 2009 i Canada. Shopify giver mulighed for at starte, udvikle og administrere en virksomhed, samt oprette og tilpas en webshop. Shopifiy er nemt, hurtigt og kan opsættes af alle. Eksempler på danske brands der bruger shopifiy er Pilgrim, Bahne og Shaping New Tommorow.
Produkthåndtering – Det første jeg gjord efter jeg oprettede en shopify konto, var at ændre nogle indstillinger under settings. Her ændrede jeg f.eks. valutaen til KRONER, da det giver bedst mening for min webshop. Derefter oprettede jeg nogle forskellige collections, (produktkategorier) så jeg senere hen kunne oprette forskellige produkter under de passende collections. Når jeg opretter en ny produkt, kan jeg tilvælge nogle varianter under hver produkt.
PRODUKTER
Nedenfor ses et billede af hvordan jeg har oprettet alle mine produkter i Shopify som Bruun Kola sælger.

Til alle produkter er der knyttet en beskrivelse, billede, produktkategori, vægt, salgspris og indkøbspris.
COLLECTIONS
Nedenfor ses et billede hvilke collections (produktkategorier) jeg har valgt at have på min webshop.


Stock Keeping Unit
Et SKU-nummer er en unik identifikator, der bruges til at adskille og spore forskellige produkter i et lagerstyringssystem. Det hjælper virksomheder med at organisere deres inventar og lette kommunikationen omkring produkter internt og eksternt. Jeg har opsat SKU-nummer på alle produkterne inde på webshoppen og opdelt enkelte produkter i varianter, som f.eks størrelse.
Jeg har valgt at have alle mine SKU-nummre i en excel fil, for at få et nemt og hurtigt overblik.
FRAGT
Jeg har oprettet to betingelser for fragt inde på min webshop. Hvis man handler for mindre end 500DKK så skal man betale 49DKK for fragt, og hvis man handler for over 500DKK så er fragten gratis.

APPS
Jeg har tilknyttet min webshop en app, ved navnet Free Shipping Bar. Appen viser en meddelelse øverst på websiden, der oplyser kunderne om, hvor meget de skal købe for at få gratis fragt.

RABAT
Jeg har også oprettet en rabatkode, som man kan bruge inde på min webshop. Rabatkoden virker kun på Bruun Kola kolaen, dvs. ders almindelige kola.

Handelsbetingelser Ned i min footer har jeg også oprettet en page, hvor man kan læse alle handelsbetingelser. Handelsbetingelser refererer til de vilkår og betingelser, der styrer en handelsaftale mellem en sælger og en køber. Disse betingelser omfatter normalt detaljer som priser, betalingsmetoder, leveringsvilkår, returneringspolitik, garantier og andre relevante oplysninger, der regulerer købsprocessen. |
SEO
Jeg har oprettet metabeskrivelser på mx 155 tegn for mine produkter. Ved at inkludere nøgleord som “Kola” og “smag” i metabeskrivelserne. Dette kan øge synligheden i søgeresultaterne og tiltrække mere trafik inde på webshoppe.
ANALYTIC
Under Analytics på Shopify kan man få data om salg, besøg, kunder, konverteringer, produkt- og lagerstyring samt kampagneanalyse. Det giver en indsigt i webshopen præstation og hjælper med at træffe beslutninger for at optimere salg og vækst.
LØSNING – MIN WEBSHOP

Forside
På min forside har jeg lagt vægt på at, det er de samme farver der går igennem og der er en rød tråd igennem det hele.
Det første man ser er en et billede af Anders Bruun samt en lille velkomme til tekst. Derudover inkluderer jeg en CTA-knap, der direkte fører til min produktoversigt, for at give kunderne nem adgang til produkterne.
Derudover ses de populæreste produktkategorier, så kunden nemt kan få et overblik over hvad man kan købe på webshoppen.
Til sidst er der et lille tekststykke, for man kan læse lidt om hvem Bruun Kola er. Nedenunder er der også en CTA knap, der direkte fører hen til en “om os” side.
Nedenunder ses nogle små udklip fra resten af min webshop.

Landingpage til Bruun Kola
Om os siden

KLIK NEDENUNDER FOR AT SE RESTEN AF MIN WEBSHOP
Kilder
- https://www.one.com/da/webshop/hvad-er-e-handelOne.com. (u.d.). Fra https://www.one.com/da/webshop/hvad-er-e-handel ↩︎
- SumUp. (u.d.). E-handel og netbutik: Alt du skal vide om online salg. Fra https://www.sumup.com/da-dk/business-guide/e-handel-netbutik/ ↩︎
- Shipmondo. (u.d.). E-handel. Fra https://shipmondo.com/dk/ordbog/ehandel/ ↩︎
- DetailWatch. (2023). Amazon skruer op for salget i Europa – men går tilbage i USA. Fra https://detailwatch.dk/nyheder/article16868494.ece ↩︎
- Erhvervsfronten. (2023). Temu sigter mod at blive den næste Amazon. Fra https://erhvervsfronten.dk/tech/temu-sigter-mod-at-blive-den-naeste-amazon ↩︎