PROBLEM DER SKAL LØSES

”Hvordan markedsføres en forbrugerelektronik virksomhed globalt i et konkurrencepræget marked karakteriseret ved korte produkt livscyklusser og høj grad af innovation, hvor produktudvikling, timing og succesfuld positionering er afgørende.”


Jeg har benyttet mig af forskellige værktøjer og teorier i forbindelse med simulationen, og dertil udviklet nye kompetencer ved at deltage i marketing management simulationen.

Sales forecast
Under simulationen har jeg skabt bekendtskab med et nyt begreb som er Sales forecast. Sales forecast er en salgsprognose der kan forudsige en virksomheds salg af en vare eller tjeneste i den kommende perioder. En sales forecast kan give virksomheden et beslutningsgrundlag for at, træffe beslutninger om alt fra produktionsplanlægning og lagerstyring til markedsføringsstrategier og budget budgetlægning. Hvis en virksomhed har en for høj sales forcast, ville det betyde at de overproducere, og dette vil føre til høje lageromkostninger og overskud af produkter, der ikke kan sælges.3

Simulations resultat

Mig og mit tema havde et mål om at, vinde hele simulationen og jeg kan med glæde fortælle at det lykkes. Ikke nok med at vi (team grøn) havde den bedste share price, så slutter vi også simulationen med at have den bedste ESG score.

Vi har demonstreret stærke finansielle resultater gennem vores høje nettoresultat på €291.465k i runde 5, hvilket er det højeste blandt alle teams. Vores evne til at opretholde en sund profitmargin har været afgørende for vores succes. Vi har opnået store markedsandele i både Europa og Asien, hvilket afspejler vores evne til at tiltrække og fastholde kunder på tværs af forskellige markeder og segmenter. Vi har ikke blot koncentreret os om enkelte forretningsaspekter, men i stedet opnået en balanceret tilgang, der omfatter finansielle, markedsføringsmæssige, teknologiske og bæredygtige strategier. Dette har været afgørende for vores succes.

Følg med i vores rejse

Undervejs i hele simulationen har vi skulle skrive logbog efter hver år, vi har afsluttet. Vores logbog viser hvordan vores virksomhed har klaret sig, og hvilke strategiske beslutninger vi har truffet undervejs.

Her kan man se vores nøgletal for år 5, hvor jeg vil komme nærmere på de vigtigeste nøgletal Vores bruttofortjeneste lægger på 38,2%, hvilket betyder, at for hver 100 kr. vi omsætter tjener vi 38,2 kr. Dette er et fint resultat, der viser en sund margin på vores salg. Hvis vi ville forbedre vores fortjeneste kunne vi enten øge priserne på vores produkter, eller reducere de variable omkostninger – eller en kombination af begge.

Vores sales forecasting lægger på 66,3%. Hvilket ikke er så positivt, da tallet skal være så tæt på 0 som muligt. Vi kunne forbedrede vores sales forcast ved at, analyser vores tidligere salgsdata for at identificere mønstre og tendenser. Derudover kunne vi også lave mere detaljeret markedsundersøgelser for at, forstå kundernes præferencer og ændringer i efterspørgslen.

Vores aktiekurs er 245,26 €, hvilket er den højeste blandt alle teams, hvilket også har gjort vi vandt hele simulationen. Aktiekursen afspejler markedets vurdering af en virksomheds værdi.

SAMLET REFLEKTION

HVAD HAR VI LÆRT?
Vi har lært at det er meget vigtigt at lytte til kundernes præferencer og derefter udarbejde et produkt der passer til dem. Derudover er det vigtigt hele tiden at udvikle sig, så man ikke går i stampe eller bliver overhalet af sine konkurrenter. Derudover har vi også lært at det er vigtigt at investere i at optimere sin ESG-score og i at få markedsført sine produkter.
  1. Cesim. (u.d.). What is a Business Simulation? Fra https://www.cesim.com/what-is-a-business-simulation ↩︎
  2. Cesim. (u.d.). Cesim Marketing Management Simulation Game. Fra https://www.cesim.com/simulations/cesim-marketing-management-simulation-game ↩︎
  3. Efficy. (u.d.). Sales Forecasting. Fra https://www.efficy.com/da/sales-forecasting ↩︎

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.